تحت چه شرایطی ازدواج بدون اذن پدر امکان پذیر است؟

بررسی تخصصی اجازه پدر برای ازدواج توسط وکیل

بررسی تخصصی اجازه پدر برای ازدواج توسط وکیل


ازدواج پیمان مقدسی است که برای آن، شرایطی لازم است. یکی از شرایط اساسی که در فقه و قانون برای صحت عقد نکاح بیان ‌شده، اذن پدر دختر است. ازدواج بدون اجازه پدر صحیح نیست. یعنی هر دختری باید برای عقد نکاح، رضایت پدر را جلب کند. در قانون مدنی مواردی پیش‌بینی شده که در صورت احراز این شرایط در دادگاه، دختر می‌تواند با اجازه دادگاه ازدواج کند. یعنی در این موارد دختر بدون اجازه ولی برای ازدواج از طریق دادگاه اقدام می‌کند.

دلایل موجه مخالفت پدر با ازدواج دخترش

موضوع ازدواج بدون اجازه پدر، از گذشته‌های دور مطرح بوده‌ است. زیرا همیشه پدرانی وجود دارند که مخالف ازدواج دخترشان با افرادی هستند که آن‌ها را مناسب ازدواج نمی‌دانند. در صورتی ‌که این مخالفت پدر با دلایل منطقی باشد، قابل ‌قبول است. مانند اینکه پدری با ازدواج دختر جوان خود با شخص سالمند یا مجنون مخالف است. این موارد دلایل منطقی محسوب می‌شوند.

چه دلایلی طبق قانون برای مخالفت پدر با ازدواج دخترش موجه است؟

همچنین اگر پدری مخالف ازدواج دختر خود با مردی شود که به جرایمی مانند خرید و فروش مواد مخدر یا مشروبات الکلی اشتغال دارد، این ‌موضوع نیز به ‌عنوان دلیل منطقی شناخته می‌شود. در این حالت اگر پدر به ازدواج دختر با این افراد رضایت ندهد، این مخالفت قابل‌قبول است. در شرایطی ممکن است مردی دارای جایگاه اجتماعی مناسب، شغل و تحصیلات در شأن دختر باشد، اما پدر دختر بدون دلیل موجه، با ازدواج آن‌ها مخالفت کند. این ‌موضوع از طریق دادگاه قابل پیگیری خواهد بود.

البته توصیه می‌شود تا حد امکان از راه‌های مسالمت‌آمیز برای جلب رضایت پدر اقدام شود. زیرا ازدواج بدون اجازه پدر در آینده مشکلاتی را برای زوجین به‌ خصوص دختر خانواده به دنبال خواهد داشت. به جهت اینکه فرزند خانواده، همواره به حمایت والدین نیاز دارد، عدم رضایت پدر برای ازدواج دختر و اقدام او از طریق دادگاه موجب بروز اختلاف در خانواده می‌شود.

معمولاً در این مواقع بهتر است از افراد بزرگ‌تر فامیل تقاضا شود که برای جلب رضایت پدر دختر اقدام کنند. یعنی با وساطت خود، زمینه ازدواج این زوج را فراهم آورند.

شرایط ساقط شدن اذن پدر

همان‌طور که می‌دانید، در شرایط استثنایی ممکن است به ‌جای پدر یا جد پدری دختر، دادگاه به ازدواج او اذن دهد. این موارد در قانون بیان‌ شده و احراز آن توسط دادگاه انجام می‌شود.

مطابق مواردی که در ادامه ذکر میکنیم، برای ازدواج به اجازه پدر نیاز نیست.
مطابق مواردی که در ادامه ذکر میکنیم، برای ازدواج به اجازه پدر نیاز نیست.

عدم وجود دلیل موجه

در مواقعی که پدر یا جد پدری، بدون علت موجه، مانع ازدواج دختر بالغ باکره شوند، اجازه‌ آن‌ها توسط دادگاه ساقط می‌شود. در این شرایط دختر می‌تواند از طریق دادگاه برای ازدواج اجازه بگیرد.

یعنی مردی را که قصد دارد با او ازدواج کند، به دادگاه معرفی می‌کند و شرایط شغل، تحصیلات و مسائل مختلف در مورد این مرد را به دادگاه اعلام می‌کند. علاوه‌ بر آن شرایط عقد نکاح و مهریه‌ای که مورد توافق آن‌ها قرار گرفته را در دادگاه مطرح می‌کند. در صورتی ‌که دادگاه به این ازدواج اجازه دهد، آن‌ها با مراجعه به دفتر ثبت ازدواج، برای ثبت نکاح خود اقدام کنند. این موضوع در ماده 1043 قانون مدنی بیان شده است.

نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

ماده 1043 قانون مدنی

تمامی مسائل حقوقی نیاز به دانش و تجربه کافی دارد تا بهترین نتیجه حاصل شود. وکیل ازدواج بدون اذن پدر نیز میتواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را کسب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با بهترین وکیل قم در تماس باشید تا به صورت حضوری یا آنلاین به شما راهنمایی ها لازم را ارائه دهد.

حاضر نبود پدر

بر اساس ماده 1044 قانون مدنی چنانچه دختر به ازدواج احتیاج داشته باشد ولی پدر یا جد پدری او حاضر نباشند و اخذ اجازه از آن‌ها امکان‌پذیر نباشد. در این شرایط دختر می‌تواند برای ازدواج از طریق دادگاه اقدام کند. ثبت این ازدواج به احراز شرایط در دادگاه نیاز دارد.

در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و استیذان از آنها نیز عادتاً غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، وی می تواند اقدام به ازدواج نماید.
تبصره- ثبت این ازدواج در دفترخانه منوط به احراز موارد فوق در دادگاه مدنی خاص می باشد.

ماده 1044 قانون مدنی

از دست دادن بکارت

در شرایطی که دختر به علت ازدواج، بکارت خود را از دست داده باشد، برای ازدواج مجدد به اذن پدر نیاز ندارد. این‌ مورد نیز به‌ عنوان یکی از شرایط سقوط اذن پدر برای ازدواج محسوب می‌شود. یعنی اجازه پدر برای ازدواج زن مطلقه یا زنی که شوهرش فوت کرده، نیاز نیست.

از آنجا که اذن پدر برای ازدواج دختری لازم است که دوشیزه باشد، بنابراین زنی که مطلقه باشد یا شوهرش فوت کرده و باکره نباشد، می‌تواند بدون اذن پدر ازدواج کند. همچنین ازدواج بدون اطلاع خانواده برای این خانم صحیح است.

ذکر یک نکته ضروری است که اجازه پدر برای ازدواج دختری که باکره نیست، در شرایطی ساقط می‌شود که دختر به علت ازدواج، بکارت خود را از دست داده باشد. در صورتی‌ که دختری به‌ دلیل بیماری یا حادثه یا مواردی مانند آن، بکارت خود را از دست داده باشد، به اجازه ولی برای ازدواج نیاز دارد.

تفویض اختیار توسط پدر

تحت هیچ شرایطی امکان واگذاری اختیار ازدواج با وجود پدر یا جد پدری وجود ندارد.

همچنین پدر یا جد پدری نمی‌توانند حق خود را برا اذن در نکاح دختر به دیگری تفویض کنند. یعنی شخصی که دخترش در آستانه ازدواج قرار دارد، نمی‌تواند اذن نکاح در ازدواج او را به برادرش واگذار کند. زیرا اذن در نکاح فقط از پدر یا جد پدری اخذ می‌شود. در صورتی که آن‌ها فوت کرده باشند، دختر بالغ برای ازدواج خود، به اجازه هیچ شخصی نیاز ندارد.

در شرایطی هم که امکان دسترسی و دریافت اذن از آن‌ها وجود نداشته باشد، دادگاه به ازدواج دختر اجازه می‌دهد. ازدواج بدون اجازه پدر در شرایطی که جد پدری به ازدواج دختر رضایت دهد امکان‌پذیر خواهد بود. یعنی اگر پدری مخالف ازدواج دخترش باشد، جد پدری می‌تواند به ازدواج نوه خود اذن دهد. این ازدواج مطابق فقه و قانون صحیح و معتبر است.

ازدواج موقت

در مورد عقد نکاح موقت هم این نکته را مدنظر داشته باشید که اذن پدر در نکاح موقت برای دختری که دوشیزه باشد، لازم است و این ازدواج بدون اجازه پدر صحیح نیست.

اذن پدر برای ازدواج دختر بالای30 سال

بعضی افراد گمان می‌کنند که اگر دختری بالای 30 سال سن داشته باشد یا تحصیلات کارشناسی‌ ارشد داشته باشد یا خودش دارای درآمد مستقل باشد، برای ازدواج به اذن پدر نیاز ندارد؛ اما این ‌موضوع صحیح نیست. این موارد فقط در قالب طرح پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارائه داده ‌شده که تاکنون تصویب نشده‌ است.

بنابراین اذن پدر برای ازدواج دختر بالای 30 سال یا دختر باکره با هر سن‌وسالی لازم است. زیرا مطابق فقه و قانون، اگر دختری باکره باشد، به اجازه ولی برای ازدواج نیاز دارد. حتی اگر دختری قبلا عقد کرده باشد و قبل ‌از برقراری رابطه زناشویی، از همسرش جدا شده باشد یا شوهرش فوت کرده باشد، برای ازدواج مجدد به اذن پدر نیاز دارد، زیرا این دختر دوشیزه است.

ازدواج بدون اجازه پدر در خارج از کشور

در شرایطی ممکن است پدر یا جد پدری مقیم ایران باشند و دختر در خارج از کشور اقامت داشته باشد. در این حالت اگر دختر قصد ازدواج داشته باشد، باید اجازه ولی برای ازدواج او ارسال شود. به این صورت که پدر یا جد پدری رضایت‌نامه محضری خود را مبنی ‌بر اذن و رضایت به ازدواج دختر تنظیم می‌کنند.

سپس این رضایت‌نامه به نمایندگی محل اقامت دختر ارسال می‌شود. پس ‌از آن ازدواج آن‌ها در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، در کشوری که دختر در آن‌جا اقامت دارد، ثبت می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت اجازه ازدواج از دادگاه

مدارک مورد نیاز برای دریافت اجازه ازدواج از دادگاه

دختری که قصد دارد جهت اخذ اذن از دادگاه برای ازدواج اقدام کند، باید بعد از تنظیم دادخواست مدارک هویتی خود و مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند را به دادگاه ارائه دهد.

  • همچنین لازم است که مدارک اثبات مجهول‌المکان بودن یا مدارک اثبات اقامت پدر یا جد پدری در کشوری که امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد یا مدارک عدم امکان اخذ اجازه از آن‌ها را به دادگاه ارائه دهد.
  • در صورتی‌ که پدر یا جد پدری دختر به‌ علت بیماری صعب‌العلاج، امکان بیان اذن و رضایت به ازدواج دختر را نداشته باشند، ارائه این مدارک نیز لازم است. یعنی اگر پدر یا جد پدری چندین سال در حالت کما به سر می‌برد، دختر می‌تواند با اثبات این ‌موضوع در دادگاه، اجازه‌ ازدواج خود را دریافت کند.
  • همچنین در صورتی ‌که پدر یا جد پدری به بیماری آلزایمر یا بیماری‌های صعب‌العلاج دیگری مبتلا باشد و نتواند به ازدواج دختر رضایت دهد، به این ‌مورد نیز در دادگاه رسیدگی می‌شود. در صورت اثبات این‌ موضوع، عقد بدون اجازه پدر و با اذن دادگاه واقع می‌شود.
  • علاوه ‌بر این موارد، ارائه گزارش پزشکی قانونی مبنی ‌بر اثبات بکارت دختر برای دادگاه لازم است. به دلیل اینکه در صورت عدم وجود بکارت، دختر می‌تواند بدون طی کردن این مراحل با فرد مورد نظر خود ازدواج کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *